Friday, October 12, 2012

RAHSIA SEORANG IBU PART 2






Assalamualaikum,


Luahkan isi hati anda. Moga-moga dengan sedikit luahan akan dapat melegakan seluruh perasaan. Luahkan dengan menjawab satu survey di sini Mum's Secret Survey .

Alhamdulillah saya bahagia punya anak-anak yang baik dan begitu menyayangi saya. Hari ini birthday Alisya yang ke 12 tahun. Alisya anak bongsu kesayangan saya. Semua anak pun anak kesayangan saya. Mana mungkin kasih seorang ibu berbelah bagi pada anak-anaknya. 

Dahulu waktu awal perkahwinan ketika hanya punya seorang anak saya pernah rasa menyesal berkahwin awal dan rasa terbeban dengan dugaan di awal perkahwinan. Namun dengan sedikit kecekalan dan selalu ingat takdir Allah  saya terus lalui hidup ini seadanya.Menerima suami saya seadanya. Maklumlah sebelum itu ramai lelaki yang lebih stabil kedudukannya pernah meminang saya. Namun untuk apa saya menyesal dan mengeluh kalau itu sebenarrnya adalah caturan Allah untuk saya dan menjodohkan saya dengan suami saya. 

Itu dulu..ketika saya masih muda belia. Kini setelah melahirkan anak anak yang berderet bagai susun paku dan apabila masing masing meningkat remaja dan dewasa, kini saya betul betul merasai kebahagiaan mempunyai anak yang ramai. 

Besar hikmah disebalik kepayahan mengandungkan mereka, meneran dan bertarung nyawa melahirkan, menjaga dan bersengkang mata siang malam, menyediakan segala keperluan makan minum pakaian dan sebagainya iaitu apabila mereka menyayangi, menghormati dan menghargai kita. Alhamdulillah nikmat mana yang mahu kudustakan.

Sebagai anak bongsu Alisya merupakan anak yang manja. Semua benda dia nak saya ada sama. Kalau boleh, dalam setiap aktiviti nak saya ada sekali. Pernah saya suruh suami menghantar dia untuk shooting iklan kerana saya sibuk. Apabila sampai di lokasi tiba tiba air mata dia menggenang kesedihan kerana saya tiada bersama. Sebenarnya semua anak saya begitu. Mereka memang rapat dengan saya berbanding suami saya. 

Pagi itu ketika hari pertama UPSR, saya dan suami menghantar Alisya ke sekolah. Selepas berpeluk cium, dia menyelitkan sepucuk surat untuk saya. Suami saya bertanyakan apa itu, saya hanya berkata "adalah!" kerana tidak mahu dia berkecil hati sebab Alisya cuma menujukan surat itu untuk saya. Sungguh terharu saya membacanya. Alisya! ibu mana yang tidak mendoakan segala yang terbaik untuk anak-anaknya. Dalam setiap doa ibu, anak anak adalah keutamaannya. Dari itu hargailah ibu ketika mereka masih ada didunia...insyallah  berkat doa ibu yang menyayangi anak aak dan disayangi anak anak akan membuat hidup kita bahagia dunia akhirat.amin












Dah lama betul...sejak kahwin tak pernah dapat surat cinta macam ni. Nostalgia tengok sampul surat ini hehehe.....



Uikks betul betul hanyut di lamun cinta nih..."SAYA SAYANG AWAK ...AWAK SAYANG SAYA TAK?"


Mengalir airmata seorang ibu terharu di atas kasih sayang anak anak....




Mama pun sayang sangat kat Alisya. Selamat Hari Lahir. Jadi anak yang baik, rajin dan solehah. Semuga mendapat keberkatan dan rahmat Allah, panjang usia dan berjaya dunia akhirat. Begitu juga untuk semua anak anak mama. Amin Ya Rabbal alamin.

















42 comments:

Hudalatip said...

Eh tetiba bergenang pulak mata saya ni...

esmiera said...

ooooo so sweet kak... saya baca pun terharu,... saya harap anak saya pun boleh jadi macam alisya... sayang pada mamanya...

angah`izza said...

sweet alisya..
moga Kak Nani sentiasa berbahagia dsamping family tersayang :)

annapeje said...

huhu best nyer...nk menitis gaks air mata baca ahahaha

Unknown said...

bergenang air mata baca ni.....moga2 nanti anak2 saya pun akan buat saya bangga macam yang kak Nani rasa ni...Amin...

Norliana Abdul Rahman said...

salamn kenal, kak nani..

this is the sweetest entry!

tetiba rasa rindu kat anak dirumah!

Ms J said...

sama birthday dgn anak saya..:)..pun suke tulis2 surat...baru 6 thn tu...

yatt monir said...

sweet dan mengharukan :( sob sob.

Ratu Hatiku said...

So touching..... Selamat hari jadi Elisya.. dan semoga berjaya di dalam apa jua yg d lakukan.. Amin..

susumanis said...

Salam kak nani, dari mata turun ke hati..lantas berlinang si air mata bersama rasa terharu yang begitu tulus, alhamdulillah, happy blessed BIRTHDAY Alisya, Barakallah, insyaAllah, semoga Alisya terus menjadi anak yang solehah hingga ke surga ..aaminn ya Rabb

Yuyu Zulaikha said...

terharu nyaaaa!!! <3

Mooniqueen said...

Untung kak nani dapat anak2 yg cerdik, bijak, pandai semualah... Terharu pulak baca Surat Alisha...

Angah said...

bahagaianya dikurniakan anak-anak yang baik..tahniah kak.

utk Alisya, semoga berjaya di dunia dan di akhirat..

ibuhebat said...

Rasanya semua ibu yg baca entry ni pasti bergenang juga airmatanya :) Moga saya juga mampu buat sebaik kak Nani dalam membesarkan anak2 saya.. Moga saya kuat dan setabah kak Nani..

mommy yaya said...

terharunya sebagai ibu membacanya..semoga doa kita para ibu diperkenankanNya..insyaallah

dalin said...

kak so sweet. lepas baca post sblum ni buat saya lebih relax sbg working mum. akak janjilah selau tulis post gini tawtawtaw..

anak saya setiap hari tulis "mama luv" selit di sana sini.

saya dpt rasakan kebahagiaan k nani..

alisya mesti 5A.. amin. doakan kami juga kak

MamaTiaMia said...

Salam Nani:) so sweet your Alisya;) Thanks singgah;);) berjalan sekejap2 ke luar negara ni seronok lah Nani..jumpa pulak barang tempatan lagi seronok masak;):) but still cannot beat Nani punya cooking;):)All the best to Alisya yer:)

Siti Nur Amirah said...

bergenang juga air mata. teringat zaman dulu selalu bagi surat macam ni kat mak..;') hehe

Bintangjauh said...

Salam Ratuku Nani,

Sampai kan ucapan ini untuk Alisya, sweet Joyeux Anniversaire...

betapa alang kah suci kasihsayang yang tersemat didalam diri Alisya terhadap Mamanya... sayu sebak serasanya Ratna tatkala membaca satu.. satu... disetiap barisan kata-kata yang datang terus dari naluri hatinya yang teserlah nyata penuh dengan rasa perasaan sayaaaaang sesungguhnya meminta pohon restu dan doa-doa dari Mamanya semoga diberkati dengan jayanya bagi menghadapi peperiksaan tersebut... lindungi lah Alisya dengan kasihsayang nan murni sesungguhnya, dimana Ratna dapat merasainya ketika bertemu sua dengannya Nani dihari terakhir sebelum berlepas pulang ke Peranchis dimana Alisya ada bersama yang beradab anggun sopan satunnya dan yang terpaling melekat dihati Ratna ialah Alisya begitu pemurah dengan senyuman yang semulajadi dimana sepasang matanya nan galak cantik terpancar nurcahaya umpama ribuan bintang-bintang berkerlipan dengan gemilangnya dilangit malam nan indah...

Dari jauh Ratna bisikan sejambak doa kepadaNya buat Alisya anak bongsu nan lembut lagi berhemah tinggi...

Sampai nanti...

marina said...

oh my....bergenang air mata saya,kak nani..so sweet!!!!

Rozita said...

Bergenang air mata saya.. terharu sebab pada usia cam ni, alisya dah pandai menghargai mamanya. Beruntung kak nani...Alhamdulillah..

kemma said...

hanya air mata n senyum panjang meneman entry ..
sy nak jadi yg terbaik untuk ank2 saya
saya akan berusaha menjadi teman disaat suka duka mereka

cuma 1 je kak nani..sy risau..sy khuatir sekiranya tidak betul cara saya sy akan buat mereka jadi manja, x pandai berdikari, sentiasa rasa senang, x bertanggungjawab...mcmana ye k.nani..sy risau salah cara..

buat masa ini sy seorang mama yg tegas..garang..tp masih bertempat...cuma 1 yg saya risau jika terus menerus sy begitu sy akan jauh dr mereka..sy x berpeluang jd bestfriend mereka..

mcmmana ye kak?ank2 sy lingkungan umur 9 hinggat 10 bulan..

Qaseh Suhaida said...

bertuahnya dapat anak-anak yg menyayangi dan mengutamakan mamanya...

mmg Alisha anak yg baik, semoga berjaya dunia dan akhirat

inibelogmamarayyan said...

~terharu~

Miamore said...

What a sweet baby .... U r so lucky .... Saya berharap anak2 saya membesar penuh kasih sayang juga mcm anak2 kak nani... Insyaallah

Nur Hazwani said...

tsk tsk bergenang air mata baca surat Alisya... bertuah Kak Nani dapat anak2 yang buat 'sejuk perut ibu yg mengandung'!

Along Maklong said...

terharunyaaa..

Aisyah said...

salam kak Nani..entri yg touching..kak, suka baca entri akak yg susah payah berniaga mcm2 dulu demi membesorkan anak2..

Diari Maya said...

sejuk perut mak yg mengandungkannya.. so sweeeet...

{ finieViolet} said...

so sweet alisya..slalu teruja tgk dia baca berita kat adik@9... mcmlah alisya kenal kat kakak nie...hewhewhew..

btw pn. nani nie ada bau2 bacang dgn che'lah yang masuk masterchef malaysia 2 tu ke? muka mcm ada iras2 lah..org johor lak tu.. saja tanya.. :)

sweetazezah said...

salam..ya allah,bergenang ayermata jijah bace surat alisya buat kak nani tuu..insyaalah,alisya wil crab 5A's..titip salam buat alisya..slpas berusaha,kita hendaklah bertawakal,itu sja yg tgl..smoga alisya mnjd anak yg baek,solehah,dpt mnjaga kedua ibubapanya..ameennn..take care sis!

Uda said...

Salam kenal.......brgenang air mata sya.....nani bruntung dikurniakan ramai amanah allah......tk semua ibu brpeluang mcm tu tp ....yg pasti allah itu maha bijaksana dlm.mengatur kehidupan seseorang itu....

faizah said...

sayunya...mmg touchingla..kak nani share la pengalaman kak didik anak..teringin nak anak mcm alisya jugak....hmmmm

hOtMaMa said...

touching nyer kak..
saya harap Alesha saya juga spt Alisya akak yg menyanyangi ibu nyer sepenuh hati.. xoxo

FeezaEadi said...

Terharu,..bergenang air mata saya..Anak sy juga selalu bagi surat cmni..kebetulan hr ni final exam hr ke-2...Bertuah jadi seorang ibu..harapnyer anak2 sy juga menghargai ibunya...Insyaallah

MIYAMIENATASHA said...

touchingnyer uhuuu..

Irfa said...

sy dah buat survey tu tp tak tahu apa resultnya..mmg ada result ke?

aizeepesona said...

kak nani adik sy call ari tu ..dia baca N3 kak nani yang nie sampai nangis..

dia pon bakal anak ramai cam kak nani gak ...tengah peknen masok anak ke lima...tu yang menusok kalbu kot...ngee

wah kak nani boleh buat NOVEL lah...

dia kirim ngan kak nani nama dia Yun Zanariah..dia kata "ALONG JANGAN LUPE BILE ALONG LEAVE COMMENT KAT KAK NANIROSTAM TU KIRIM SALAM EY..."



PutriesNoora said...

=)..so sweet...^___^

Diana AR said...

ketelusan hati anak2 memang akan membuat kita terkedu dan terharu..

panjang betul signature alisyaa hehehe

Mira said...

Terharu nya baca, hopefully nnt dpt anak secerdik anak akak :)

Mira said...

Terharu nya baca, hopefully nnt dpt anak secerdik anak akak, Amin :)